Στα 8 δισ. ο e-τζίρος στην Ελλάδα


Πριν λίγα χρόνια, κάποιος που αποφάσιζε να επενδύσει στο διαδίκτυο ήταν...περίεργος και πολύ φιλόδοξος. Σήμερα, θεωρείται μάλλον επιτυχημένος και διορατικός. Οι περισσότερες διαδικτυακές επιχειρήσεις, αν και από άποψη μεγεθών είναι ακόμα μικρές, τρέχουν με ρυθμούς ανάπτυξης που σε μερικές περιπτώσεις φτάνουν το 100% το χρόνο, την ώρα μάλιστα που η εγχώρια e-αγορά συγκριτικά με την υπόλοιπη Ευρώπη είναι...υπανάπτυκτη.

Με μόλις το 9% των Ελλήνων χρηστών να έχει παραγγείλει ή αγοράσει κάτι on line το 2008, τα περιθώρια ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς είναι μεγάλα. Άλλωστε, η Ευρώπη έχει ήδη “δείξει” την τάση που  ακολουθείται, με το αντίστοιχο ποσοστό να ανέρχεται στο 32% στο σύνολο της Ευρώπης των 27, όπως προκύπτει από την τελευταία σχετική έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο (3/2009).

Επιχειρήσεις προς επιχειρήσεις (Β2Β)

Το μεγαλύτερο ποσοστό των ηλεκτρονικών πωλήσεων στην Ελλάδα, προέρχεται από το εμπόριο μεταξύ επιχειρήσεων, το λεγόμενο B2B (business to business), σύμφωνα με όσα προκύπτουν από άλλη έρευνα που πραγματοποίησε τον περασμένο Ιούλιο το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Eltrun) του Οικονομικού  πανεπιστημίου Αθηνών.

Οι ελληνικές  επιχειρήσεις που συμμετέχουν στις ηλεκτρονικές αγορές και άρα διεξάγουν  Β2Β ηλεκτρονικό εμπόριο ξεπερνούν τις 3.000, σύμφωνα με το Eltrun, ενώ αυτές οι εταιρείες πραγματοποιούν ετησίως περισσότερες από 3 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές.

Οι κυρίες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν είναι η ηλεκτρονική παραγγελία, το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, οι ηλεκτρονικές προμήθειες, οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες, η ηλεκτρονική συνεργασία για συνεχές πρόγραμμα αναπλήρωση (CRP) κλπ.

Αυτές παρέχονται κυρίως μέσω ενδιάμεσων ηλεκτρονικών αγορών δεδομένου ότι στην Ελλάδα οι μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις δεν έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία να στήσουν δικές τους εφαρμογές Β-Β, που είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες.

Το μέγεθος  της αγοράς εκτιμάται ότι ξεπερνά ακόμα και τα 6-7 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το Eltrun, που μελετά το ηλεκτρονικό εμπόριο από το 1995 έχοντας συνεργαστεί με πάνω από 50 πολυεθνικές εταιρείες (Microsoft, Nokia, MIT)

Επιχειρήσεις προς καταναλωτές (B2C)

Το κομμάτι  B2B είναι από άποψη όγκου κύκλου εργασιών διπλάσιο σε σύγκριση με το B2C, το εμπόριο δηλαδή από επιχειρήσεις προς καταναλωτές. Ωστόσο, οι τάσεις που διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια στο δεύτερο, είναι εντυπωσιακές.

Ο έλληνας χρήστης του ίντερνετ, φαίνεται ότι εκπαιδεύεται χρόνο με το χρόνο να αγοράζει ηλεκτρονικά, διαμορφώνοντας τον ετήσιο τζίρο από τις αγορές αυτές στο περίπου 1 δισ. ευρώ, όπως προκύπτει από έρευνα της Focus Bari.

Οι e-shoppers είναι περίπου 700.000 σήμερα, αριθμός που εκτιμάται ότι θα διπλασιαστεί μέχρι το 2011. Συγκεκριμένα, το Eltrun θεωρεί ότι το μέγεθος της αγοράς θα ξεπεράσει τα 3 δις ευρώ με τους έλληνες e-shoppers να είναι περισσότεροι από 1,5 εκατομμύριο και να πραγματοποιούν περισσότερες από 80.000 συναλλαγές την ημέρα.

Σύμφωνα με την  ΕΣΥΕ, ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής των αγορών, μέσω του διαδικτύου, για  το διάστημα 2005 – 2009, ανέρχεται στο 26,1%.


Το προφίλ του έλληνα e-shopper

Το  προφίλ όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές / παραγγελίες είναι άτομα ηλικίας 25 – 34 ετών, μισθωτοί και απόφοιτοι ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΥΕ που δημοσιεύτηκαν χτες, 28/1/10.

Εισιτήρια, τεχνολογικός εξοπλισμός και ηλεκτρονικές συσκευές αποτελούν τα πιο δημοφιλή προϊόντα αγοράς μέσω του διαδικτύου. Τα κίνητρα που ωθούν τον έλληνα καταναλωτή να προβεί σε ηλεκτρονική αγορά, είναι σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΣΥΕ, οι χαμηλότερες τιμές (66,3%), η ευκολία των αγορών, δηλαδή λιγότερος χρόνος, αγορές όποτε θέλεις, διασυνοριακές αγορές κλπ.  (66,2%) αλλά και η δυνατότητα αγοράς προϊόντων που δεν είναι διαθέσιμα στην περιοχή τους (62,7%).

Αυτό που εμποδίζει τους έλληνες χρήστες του διαδικτύου να αναπτύξουν…ταχύτητα ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου, φτάνοντας τα αντίστοιχα ποσοστά της Ευρώπης, είναι η συνήθεια για φυσικές αγορές, και κατόπιν θέματα ασφαλείας.

Ειδικότερα, στα  στοιχεία της ΕΣΥΕ αναφέρεται ότι  το 31,7% %  του συνολικού  αριθμού όσων δεν πραγματοποίησαν  ηλεκτρονικές αγορές κατά το  χρονικό διάστημα Απρίλιος 2008 – Μάρτιος 2009, ανησυχούσε να δώσει τα προσωπικά το στοιχεία, ενώ το 26,4% το απέδιδε στην διστακτικότητα τους να δώσει τα στοιχεία της πιστωτικής τους κάρτας. (πηγή: Μαριέτα Χριστοπούλου marieta.christopoulou@capital.gr )
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...